رئیس اتحادیه کفشهای ماشینی میگوید نخستین نمایشگاه بینالمللی برندهای برتر کفش، کیف و کالای ورزشی به دنبال آن است که تا فاصله طراحان با صنعت کیف و کفش و پوشاک را کاهش دهد و بازارهای صادراتی جدیدی را به دست آورد اما عراق یکی از مهمترین بازار هدف صادراتی تولیدات کیف و کفش چرم ایران است.
در سراسر جهان، هر ساله حدود ۱۰۰ میلیارد اقلام غذایی مصرف می شود. که حدود ۲۷۰ میلیون تن زباله ایجاد می کند. از پوست ها تا ساقه گرفته که اغلب سوزانده یا در طبیعت می مانند تا فاسد شوند، و باعث آلودگی هوا می شوند و هنگام تجزیه و تحلیل متان از خود در جو آزاد می کنند که منجر به گرم شدن جهانی هوای کره زمین می شود.
منصور تیرگر، رئیس مرکز پژوهشهای اتحادیه پوشاک تهران میگوید: با ایجاد ذائقهسازی در حوزه مد و لباس خودباختگی نسبت به کالاهای خارجی از بین میرود.
رئیس اتحادیه تولیدکنندگان کفش چرم دستدوز تهران با اشاره به رکود بازار گفت: تنها راه رونق تولید و خروج از رکود، توسعه بازارهای صادراتی است.
صنعت پوشاک جهانی از سال ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۴ دوبرابر شده است. تولید در کارخانهها بهینه شده بنابراین سرعت چرخه تولید بالا رفته است. در این حجم از فعالیت درخواست به طراحان افزایش یافته است و پول بهتری دریافت میکنند. اما تولید پوشاک نهتنها پیامدهای زیست محیطی زیادی دارد، بلکه ضررهای مالی نیز به همراه میآورد.
به گفته مدیرکل دفتر صنایع نساجی و پوشاک وزارت صنعت، معدن و تجارت؛ توزیع پوشاک ایرانی به نام برندهای خارجی غیرقانونی بوده و با آن برخورد میشود.
یکی از تولیدکنندگان مصنوعات چرمی در کردستان گفت: «چرمدوزی» هنری است که در هر جا و هر مکان همراه خالق خود است و به همین خاطر یک شغل خانگی بسیار مناسب برای افرادی است که فاقد شغل و جویای کار و درآمد هستند.
آیا تا به حال این پرسش برای شما به وجود آمده که چرا باید برای خرید محصولات چرم ایرانی نسبت به سایر چرمها پول بیشتری پرداخت کنید؟
رشد نرخ ارز در کشور بهرغم مشکلاتی که ایجاد کرده باعث شده تا کفش چینی جایی در بازار تبریز نداشته باشد و همین موضوع موجب رونق تولید در بازار کفش تبریز بهعنوان پایتخت چرم و کفش کشور، شده است.
صنعت پوشاک ایران سال گذشته در حالیکه برخی صنایع با رکود مواجه بود، توانست با رشد مناسبی وارد رونق تولید شود و علاوه بر تامین بخشی از نیازها به ایجاد اشتغال در کشور هم کمک کند.